יום שבת, 16 במרץ 2013

מכתב לשר אוצר חדש



לכ' חה"כ יאיר לפיד
שר האוצר בממשלה הבאה 


הכותרות מספרות שתהיה לנו שר אוצר חדש, ושאתה צפוי לעבודה קשה מאוד, אז קודם כל בהצלחה.
שנית, מתוך דאגה כנה אני מבקש להציע לך כמה אפשרויות לשיפור המצב הכלכלי והמצב הכללי של מדינת ישראל.
נתחיל בצד ההוצאה אני חושב שתמיד יש מקום להתייעלות ולכן מדברים על קיצוצים  בתקציב. באוצר מנסים למצוא דרכים פשוטות ואופקיות לביצוע, לי יש הצעה אופרטיבית קלה לביצוע לא אופקית ולא שרירותית. באנליזה מקיפה שנעשתה ע"י שני חוקרים ג' דורנטון ומ.א. טרנר מהלשכה הלאומית למחקר כלכלי באוני' קיימבריג' מאסצ'וסטס ( W15376 NBER ) . עולה ש: הוספת כבישים איננה מקטינה את הצפיפות. אם תחבר את העובדה הזאת לעובדה שבשנים האחרונות משקיעה מדינת ישראל מיליארדי ₪ בכבישים רבי מסלולים, ומיליארדים נוספים במחלפים אדירי מימדים הפתרון בידייך. לא אני לא מתכוון לכמה כבישים מסוכנים שצריך לתקן וגם לא למקרים בהם אין חלופה אפשרית אחרת. אני מתכוון לכבישים ומחלפים שעדיף היה לו היו מוחלפים בהשקעה בתחבורה ציבורית כמו רכבת קלה.
אני אפרט כמה מקרים כאלו שכבר ממבט ראשון רואים כי המתכנן קיבל תמורה באחוזים מגודל הפרויקט. מחלף צמת גולני, 300 דונם של בטון ואספלט שנבנים כאילו יש לנו ארץ אחרת והיא גדולה פי כמה. נמשיך באותו הכביש 66 וניסע צפונה מחלף בגודל 120 דונם לקיבוץ רביד עם כל 93 תושביו, וזה ממשיך כך עוד כמה וכמה מחלפים. 150 מליון ₪ כביש 9 שייעודו העברת תנועה לכביש 6 ומילוי כיסי הזכיינים. כביש 77 יוקנעם רמת ישי, עוד 595 מיליון לטובת כביש 6, הרחבת כביש 2 מחבצלת עד זיכרון-יעקב 1.700 מליון ₪, כביש 65 עפולה עד צמת גולני 671 מיליון ₪, כביש 66 (טבעון עד מגידו) 390 מליון ₪, כביש 85 כרמיאל עד צמת  קדרים 1,150 מיליון ₪, כביש ואדי ע'רה 2,600 מיליון ₪, כביש שער הגיא בית שמש, 815 מיליון ₪, כביש 541 (כביש מקביל לנתיבי איילון וכביש החוף) 285 מיליון ₪. והכפלת כביש הערבה בעבור 2,300 מיליון, הרחבת הכביש לירושלים במקביל לרכבת 2,500 מיליון, כביש 531 (ע"י אבן יהודה) עוד כביש להזנת כביש 6 3,700 מיליון, ו"מחלפון" לקיבוץ הסוללים 120 דונם בעבור 115 מליון, עוקף קריות במקום רכבת תחתית 1,665 מיליון והשאור שבעיסה - כביש חיפה נצרת 500 מיליון ₪, כאן טמנו לנו גם בדיחה בדמות הכנה לרכבת קלה, כאילו מה? אם אתם עושים הכנה לרכבת קלה ואם כידוע לכולם בישראל צפיפות כלי הרכב הכי גבוהה בעולם, אולי נוותר על הכביש ונעבור לרכבת? אתה חושב שלעבור לרכבת שווה חצי מיליארד ₪? אולי במקום להוציא 19.136 מיליארד ₪ על כבישים שיובילו אותנו בעבור 8.5 ₪ לליטר בנזין עד לפקק הבא, אולי במקום כל אלו נשקיע בחינוך? או לפחות לא נקצץ בחינוך. אתה יודע השר לפיד, האנשים שלך במשרד האוצר כולם למדו באוניברסיטה שהשקעה בתשתיות משתלמת כלכלית. הם למדו שכל שקל ששקע באספלט יכול להביא שקלים רבים לתל"ג, הם צודקים. אבל יש משהו שהם לא למדו הם לא למדו שהשקעה בחינוך מביאה יותר שקלים ושאם צריך לחסוך ולקצץ, כבישים נפגעים פחות מתלמידים, צמתים סובלים פחות ממורים.
אחרי שמצאנו קצת מזומן בתחום החיסכון השר לפיד, בוא נחפש קצת זוזים בכיסים הגבוהים. בוודאי שמעת את המיליארדר באפט אומר שהעוזרת שלו משלמת יותר מיסים מאשר הוא. אתה יודע זה לא טוב ולא הוגן, תוסיף לזה את הפרט המעניין שבאפט העדיף לשלם על האקזיט של ישקר בישראל ולא בארה"ב. כי באפט לא פרייר אתה מבין, הוא שילם מיסים בישראל כי למרות שהמס בארה"ב נמוך על עשירים, בישראל הוא אפילו נמוך יותר. חוץ מזה ישנם כאן מה שנקרא בטעות רווחים כלואים, אלו רווחים שחברות ענק עשו ולא שילמו על פי החוק וההתחייבויות שלהם. יש כאלו שמדברים על 30 מיליארד ₪ ויש שמדברים על 3 מיליארד בוא נלך על פשרה 20. 20 מיליארד בנוסף לחיסכון הקודם והגרעון מסודר. לא זה לא כל כך מסובך לתבוע מהם את המס שהם חייבים, פשוט תגיש את התביעה נגד המנהלים. אתה מבין תאגיד הוא מסחרי אבל הוא לא יהודי ולא מונציה, אם תדקור אותו זה לא כואב, אם תדגדג אותו זה לא מצחיק, אם תתבע אותו יישאר אדיש. אבל מנהלים שתתבע אישית זה סיפור אחר, אולי הם יצאו זכאים בסופו של משפט אבל אתה יודע כמה זמן זה ייקח. אתה יודע שתצא להם הנשמה בזמן הזה. אם מערכת המשפט הישראלית כל כך איטית, למה לא למצוא לזה שימוש חיובי?
לסיום אני מבקש להציע לך לחשוב גם על מחר, וגם על מחרתיים, אתה יודע זה שמהשיר. כשאתה ואני גדלנו כאן למדנו בשיעורי מולדת שיש לנו רק אוצר טבע אחד, האנשים שכאן, האינטליגנציה היוזמה והחדשנות שלהם. היום זה שונה, היום יש לנו ים של אוצרות, גז ואשלג ופוספאטים. האוצרות האלו מביאים היום תמורה למפעילים שלהם, הרבה פחות לבעלים שלהם. שישנסקי זאת ירית פתיחה, בוא נדאג לעתיד, בוא נחזיר את התמורה לבעלים ונתכנן את ההפקה לטובת עם ישראל, לא לטובת בודדים.
באיחולי הצלחה וחג שמח וטעים
עמית הרפז
ראש-פנה

אין תגובות: