יום שישי, 22 ביוני 2012

על השרפה


לא אני לא חושב שאלי ישי, יובל שטיניץ, ובנימין נתניהו צריכים להתפטר, אומנם הם אשמים במחדל שירותי הכיבוי כמו שאמר מבקר המדינה, אבל פיטורין שלהם לא יתקנו את המצב.
אצלנו בישראל ולא רק אצלנו יש רצון להעניש את האשמים בלי לתקן את המחדלים, אני מעדיף תיקון מחדלים על פני עריפת ראשים. כפי שראינו במלחמת לבנון ה- II את התיקונים במערך הביטחון עשו לפני ש"מיצו את הדין" עם הפאשלונרים.

כבר כמה עשורים שאנחנו מבקשים הסקת מסקנות אישיות אחרי כל מחדל. ביקשנו אותן אחרי מלחמת יום כיפור (1973), קיבלנו מסקנות אישיות לדרג המבצע ופטור לדרג המדיני. אחרי מחדלי מלחמת לבנון הראשונה (1983) ביקשנו מסקנות אישיות גם לדרג המדיני, וכך קיבלנו את כישלונות האינתיפאדה הראשונה (1988). מאז אנחנו הולכים מועדת חקירה לדו"ח מבקר, מסיקים מסקנות אישיות מחליפים מנהיגים ומפקדים ולא מפסיקים לטעות. כתוצאה משיטת החקירות האישיות התפשטה תרבות כיסוי התחת, לא עושים צעד בלי ייעוץ עורך דיני, במקום להחליט הולכים לבתי המשפט. בעלי שררה מעדיפים להפריט, להעביר אחריות לשוק הפרטי או פשוט לא לעשות. מדינה שהייתה ידועה בחדשנות יצירתיות ופתרון בעיות מורכבות, הפכה למדינה שנכשלה אפילו בתפעול צופרי חרום בזמן מלחמה (2006).

אני מציע לדחות את ביצוע המסקנות כלפי הדרג הפוליטי לבחירות הבאות ואם אתם רוצים שינוי עכשיו,  פשוט כיתבו לשרים הנ"ל שיתקנו. נכון חלק מהציבור יכעס איך האשמים הגדולים יוצאים בלי עונש, אבל מטרתנו היא חברה/מדינה מתוקנת ולא הגדלת הצפיפות בבתי הסוהר.

אין תגובות: