יום שלישי, 30 באוקטובר 2012

חשיבה חיובית





"הווה מוצא דבר מה משמח בכל מציאות ולו גם יה זה כחיפוש מחט בערימת שחת". חזל"מ.

בשנת 2002 החליטה ממשלת ישראל להסיר מעצמה לחלוטין את הדאגה לכספי הפנסיות בישראל. זה היה סופו של תהליך שהחל 10 שנים קודם לכן ב-1992. עד 1992 המדינה מכרה לקרנות הפנסיה ולביטוחים פנסיוניים אגרות חוב (אג"ח) עם תשואה מובטחת (ריבית קבועה שהייתה 5.7% וירדה באופן הדרגתי עד 4.86%). ההחלטה הזאת סימנה את סוף תקופת האחריות, ממנו והלאה עתידם של הגמלאים הישראלים עבר לידי גלגל המזל שנקרא בורסה.
בבדיקה שערך העיתון כלכליסט בתחילת השנה עולים הממצאים הבאים: שיעור התשואה בבורסה גבוה משיעור התשואה באג"ח ב- ,15% אבל מחיר הניהול של הקרנות הפרטיות  מוריד את התשואה ב-32%. אחרי הכל מנהלי הקרנות רוצים שכר "הולם" למאמצים וההצלחה/כישלון שלהם. לכן כשמנכים את עלויות הניהול מהרווח מתברר שהגמלאים הפסידו מהתרגיל הזה לא מעט.
הביטו על הגרף הבא:

בגרף הזה (מקור: טבלאות של הלמ"ס) אנחנו רואים את הערך של כל הניירות שנסחרו בבורסה ב- 11 השנים האחרונות. קל מאוד לראות ששווי השוק הוכפל תוך שנתיים (2002-2004) כתוצאה מהזרמת כספי הפנסיה והגיע עד פי 4 לפני הנפילה של 2008. (גם מהנפילה של 2008 הבורסה קמה ועלתה עד המכה הבאה 2010). אולי בטבלה כספי הפנסיה לא נראים מרשימים לכן כדאי לומר בקול רם בכמה כסף מדובר – שש מאות מיליארד ₪ במשך שש שנים! או מאה מיליארד ₪ לשנה שמהווים כ-11% מסה"כ התוצר הישראלי השנתי. הזרמה של כל כך הרבה כסף משפיעה, ולא רק על הבורסה.
העליות והירידות של הבורסה טבעיות כמו הגלים שבים והן תוצאה של הימורים חופשיים. לא רק הזרמת החסכונות יצרה את הגאות שראינו. אם נאמץ את גישת החשיבה החיובית נגלה כאן גם תוצאה טובה: חלק מהכסף שהונח על השולחנות בבורסה הגיע גם למשק ויצר עבודה ותוצרת. זה החלק שאחראי במידה רבה למצבה של הכלכלה הישראלית ולתחושת היציבות שלה. שאלות: האם הזרמת הכסף הזה הייתה יעילה (אולי אפשר לקדם את המשק בדרכים יותר יעילות)? האם רובו הגיע לכיסים העמוקים של הטייקנים? האם אפשר היה ליצור איתו יותר? האם צודק לסכן את זיקנת החוסכים? האם צודק שאנחנו נחיה על חשבונם? ועוד שאלות שאשאיר לקוראים.

יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

יום רצח רבין




כמו כל שנה גם השנה יגיע נובמבר ויום רצח רבין, יהיו שיציינו את הרצח, יהיו שיציינו את המורשת שלו והניסיון לפתור את הסכסוך במזרח התיכון.
יהיו כאלו שבכלל יקראו לזה יום רבין וישתדלו ללכת בעדינות סביב כל נושא שבמחלוקת, כי רצח רבין כמו עיפרון עיפור מדגיש את המחלוקת והיא מפחידה. המחלוקת הזאת שפילגה את היהודים בישראל לפני הרצח אבל הפכה לתהום רבה אחריו.
ואני רוצה לדעת איך להגיע להסכמה שמוכרחים דמוקרטיה, כי רק עטיפה גמישה כמו דמוקרטיה יכולה להכיל את כל המחלוקות האלו. רוצה למצוא את הדרך לסולידריות ואכפתיות  חברתית ביחד עם סובלנות לשונים, לאחרים.

יום רביעי, 3 באוקטובר 2012

מכל הצדדים



מצד אחד אנחנו הגברים מתלוננים 
שהנשים, מנפחות כל דבר קטן.
מצד שני זאת הסיבה שהן מצליחות
להישאר איתנו.
מצד שלישי זה הדבר היחיד שסומך את 
הביטחון העצמי שלנו.